Jurmo – aistien ilotulitus
Jurmon loistavat värit
Kuva: Otto Glader
Kokemus alkaa merellä. Hieman sen jälkeen, kun yhteysalus Eivor on kaartanut Aspön satamasta savupiiput tupruten kohti etelää, näkee Saaren ensimmäistä kertaa. Kaukana horisontissa siintää viiva, joka alkaa paisua. Pitkä pullistuma kasvaa ja kasvaa, kunnes yhteysaluksen reitti kääntyy ja näky häviää. Ensimmäinen horisontissa siintänyt näköhavainto antaa jo kutkuttavan odotuksen tunteen, siitä ymmärtää, että Saari ei ole kuten muut. Muut ovat korkeita kalliosaaria, mutta horisontissa näkynyt Saari oli jotain muuta, jotain jännittävämpää ja aivan erilaista. Se oli Jurmo.
Jurmo näyttäytyy ensimmäisen kerran mereltä käsin matalana ja erilaisena
Kuva: Otto Glader
Kuva: Otto Glader
Ei aikaakaan, kun yhteysalus kääntyy Jurmonkiveltä kohti satamaa. Nyt Jurmon näkee ensimmäistä kertaa koko ainutlaatuisuudessaan. Pieni saaristolaiskylä nököttää sekalaisena ja vanhaa elämänrytmiä huokuen ainoan kallion kainalossa. Saaren kärjet vaikuttavat jatkuvan äärettömiin, ja seudun karuus todella paljastuu. Samalla tullee kärsimätön olo, ei malttaisi odottaa, halu astua laivasta karuille rannoille on pakottava. Odotus leijuu ilmassa.
Kun laivan portti kolahtaa
laituriin, seisomme rinkat selässä valmiina syöksymään laiturille. Heti laiturilla näköhavainnot saavat kaverikseen ehdottoman saaristolaisia
aistimuksia. Tuuli humisee korvissa, aallot lyövät rannoille ja meri tuoksuu.
Kaukaa leijailee myös savukalan tuoksua. Kun odotus on päättynyt, mieli vaihtaa
vapaalle ja keho imee sisäänsä kaikki aistimukset. Jurmo on läsnä.
Pienen ihmettelyn jälkeen
kuljemme suorinta tietä telttailualueelle pystyttämään majoitetta ja
laskemaan kantamukset selästämme. Jurmo on osittain Saaristomeren kansallispuistoa
ja kansallispuiston alueella ainoa sallittu telttailupaikka on Moringharun niemenkärki.
Sinne osoittaa myös opaste yhteysaluslaiturilla, joten oikeaan suuntaan on
helppo lähteä. Siihen opasteet loppuvatkin, mutta eksymisen vaaraa ei ole.
Maali näkyy koko ajan, joskaan ei tunnu tulevan lainkaan lähemmäksi.
Telttapaikalle taivalletaan pitkin Jurmon tyypillistä maastoa – nyrkin kokoisista
pyöreistä kivistä muodostuvaa kivikkoa. Jonkinlainen painauma kivissä näkyy
polkuna, mutta muutoin maisema on koskemattoman näköinen.
Kivipolku telttapaikalle
Kuva: Otto Glader
Nyt Jurmo tuntuu myös
jaloissa. Kivet pyörähtelevät alla ja upottavat kuin lumihanki. Vaelluskengät
olivat ainoa oikea kenkävalinta. Noin kilometrin matka teltta-alueelle taittuu
raskaudestaan huolimatta aika vauhdilla. Halu päästä tutustumaan saareen on
kova. Itse teltta-alue osoittautuu huvittavasti pikemminkin yhden teltan
paikaksi. Tungosta ei kuitenkaan ole, joten saamme majoitteen pystyyn parhaalle
paikalle tuulelta suojaavan kiven taa, mukavan tasaiselle nurmelle. Päätimme lähteä
tälle reissulle lainatulla tunneliteltalla, emmekä omalla kupolillamme, sillä tiedossa
oli, että Jurmossa tulisi tuulemaan. Valita oli oikea, sillä suojaavasta siirtolohkareesta
huolimatta telttaan osui kunnon tuuli. Kaikki ankkurointinarut olivat tarpeen.
Telttapaikka Moringharulla, yhdelle teltalle oli tilaa loistavan siirtolohkareen suojassa, sopivasti nuotiopaikan vieressä. Maisemat olivat priimaa!
Kuvat: Reetta Mansikkaviita ja Otto Glader
Kuvat: Reetta Mansikkaviita ja Otto Glader
Jurmon telttapaikka oli
erittäin hieno. Oiva nuotiopaikka, puut metsähallituksen puolesta sekä oma
näköalakallio ja tietysti katajaa ja kanervaa - mitä muuta voisi toivoa. Kun
teltta oli pystyssä ja tavarat järjestetty, oli aika aloittaa viikonlopun
rentoutuminen ja maisemien ihmettely Moringharun kalliolta. Ja maisemaa
todella riitti. Olimme kalliolla juuri auringonlaskun aikaan. Saariston
auringonlaskujen kaltaista ei koe missään muualla. Navakan pohjoistuulen
piiskatessa kasvoja aurinko painui pikkuhiljaa alemmas ja alemmas, muuttuen
ensin kultaiseksi, sinne punaiseksi. Koko horisontti värjäytyi tuhansiin
väreihin ja saaret saivat ainutlaatuisen kuullon. Viime säteet heittivät
värinsä myös eteläiselle taivaalle, joka muuttui Jurmon päällä upean
violetiksi. Tunnelma kalliolla oli
taianomainen ja kokonaisvaltainen. Aistit täyttyivät ulkoisista ärsykkeistä
niin, ettei päässä liikkunut enää mitään muuta. Ajatukset eivät enää mahtuneet
mukaan. Auringonlaskun värit, tuulen kohina ja tuntu kasvoilla, meren tuoksu ja
ilman suolainen maku loivat valloittavan kimaran.
Kultainen auringonlasku Moringharulla
Kuva: Otto Glader
Autius Högbergin huipulta
Kuva: Otto Glader
Perjantai on jo vaihtunut
lauantaiksi meren huumassa, joten katsomme parhaaksi suunnata kivikkopolulle ja
unten maille, tuulen ja aaltojen ääntä kuunnellen.
Launtaiaamuun meidät
herätti aurinko. Raju paiste oli lämmittänyt teltan jo ruotsalaisen saunan
lukemiin, joten herääminen tapahtui vinhaan ja poistuminen puuron keittoon
sitäkin vauhdikkaammin. Ja mikäs niissä maisemissa oli puuroa syödessä. Vierasvenesatama
näkyi lahdelman toisella puolen, hanhet kaakattivat ja tiirat kirkuivat. Aamu
oli täynnä eloa.
Lauantaina olimme
päättäneet tehdä pidemmän vaelluksen, joten heti aamiaisen jälkeen sidottiin
vaelluskengät tiukalle ja oltiin valmiina lähtöön. Reittimme johti aluksi
Jurmon kylään, joka on varsin persoonallinen ilmestys. Keltaiset ja punaiset
talot törröttävät sekalaisena tilkkutäkkinä saaren pohjoisrannalla. Vieressä
seisoo aikaa nähnyt tuulimylly ja idyllinen pieni puukirkko keskellä
hautausmaata. Kirkkoon johti myös meidän polkumme, sillä pitihän tämä uniikki
ilmestys nähdä myös sisältä. Eikä kirkko lainkaan hävennyt pientä kokoaan, vaan
korvasi sen kovalla asenteella. Penkit oli tehty lyhyelle saariston väelle
ja puusta näki, että ne olivat olleet kirkossa alusta asti: puu oli kovaa ja
värit syvät, aivan kuin itse saarikin. Kirkkolaiva oli myös upeimmasta päästä.
Jurmon sympaattinen kirkko
Kuva: Otto Glader
Kylän jälkeen otimme
suunnakesmme saaren keskellä olevat ”Munkringarnat”. Kyseessä on siis muutama
kivinen kehä, joiden tarkoitusta ei kukaan tarkalleen tiedä, mutta joiden
epäillään liittyvän jotenkin Kökarin Fransiskaanimunkkeihin. Polku rinkuloille
oli varsin epäselvä. Me valitsimme kulkea saaren ainoan mäntymetsän poikki, ja
taisimme oikeaa polkua mennäkin, sillä jonkinmoinen kivirengas sieltä vastaan
tuli. Mene ja tiedä renkaiden historiasta, mutta vähän kylmäksi jättivät.
Saarella, joka on täynnä mitä upeimpia luonnon muodostelmia, huikaisevia
kivikkorantoja ja uskomattomia maisemia, ympyrän muotoon pinotut kivet eivät
oikein sykähdyttäneet. Onneksi ne olivat matkan varrella alkuperäiseen
päämääräämme. Nimittäin itäiseen nimenkärkeen.
Saaren keskiosissa matka taittui katajain ja kanervain keskellä hiekkatietä pitkin.
Kuva: Otto Glader
Jurmossa suunnistaminen
on ajoittain hankalaa ja karttaa saa lukea varsin tarkasti. Kaikkia polkuja ei
kuitenkaan ole merkattu ja jotkut päättyvät laidunalueita rajoittaviin
aitoihin. Vaikka matalalla saarella näkee päämäärän jo kaukaa, ei se paljon lohduta,
kun väärää reittiä kulkiessa polku voi päätyä keskelle miehen korkuista katajikkoa.
Me totesimme parhaaksi kulkea niitä polkuja, jotka olivat kaikkein käytetyimmän
näköisiä. Taktiikka toimi suhteellisen hyvin, mutta kohti itäkärkeä mennessä se
vähän petti meidät. Päätimme eräässä y-risteyksessä valita vasemman polun,
sillä se näytti paremmalta. Tämä polku muuttui kuitenkin pian kivikoksi, joka
pyörähteli jalkojen alla ja upotti uuvuttavasti. Paremmasta tietämättä
jatkoimme kuitenkin matkaamme ja itäkärki alkoikin jo häämöttää.
Itäiseen niemenkärkeen johtava kivikkoranta
Kuva: Otto Glader
Matkalla itäkärkeen
kannattaa muistaa pitää taukoja usein. Matka näyttää lyhyeltä, kun päämäärä
näkyy koko ajan, mutta on yllättävän pitkä ja uuvuttava. Jurmossa mittasuhteet
vääristyvät ja matkaa on hankala arvioida. Tuuli puhaltaa matkalla täysin
esteettä ja aurinko paistaa pistävästi, varjoja ei ole. Yhdessä nämä
haihduttavat huikeasti vettä, joten juoda pitää muistaa, vaikkei hiki tuulesta
johtuen tulekaan.
Tuuli luo kuitenkin
matkasta myös unohtumattoman kokemuksen. Aallot lyövät loivasti madaltuvaan
rantaan kumean kohinan saattelemana, ja maisema vaikuttaa enemmän etelän
hiekkarannalta kuin Suomen karulta Jurmolta. Rannan kivet ovat tuhansien ja
taas tuhansien vuosien aallokon voimasta hioutuneet sileiksi ja pyöreiksi.
Ympäristö on todella karu ja vaikuttaa täysin elinkelvottomalta. Silti siellä
vaan kivien lomasta pistää esiin korsi jos toinenkin ja kimalaisia pörrää
vähillä kukilla. Siellä täällä näkyy rehevä merikaalipöheikkö. Matka taittui
kivisestä maastosta huolimatta ja ennen pitkää vastaan tuli meri. Olimme
saavuttaneet Jurmon itäisen kärjen. Hetken tuulessa ja porottavassa auringossa
maisemaa ihailtuamme suuntasimme kulkumme takaisin länteen, olihan matkasta
vasta puolet taivallettu.
Jurmon itäkärki laskeutuu loivasti meren syleilyyn
Kuva: Otto Glader
Kuva: Otto Glader
Nyt kulkua vauhditti
nälkä. Tarkoitus oli pistää trangia tulille heti, kun löytyisi suurempi lohkare
tarjoamaan suojaa. Suoja löytyikin suunnilleen samoilta paikkeilta, missä
pidimme viimeisen juomatauon ennen kärjen saavuttamista. Kun trangia oli kasattu, kohtasimme vaan pienen odottamattoman ongelman. Missä olivat tulitikut?
Meillähän on aina tikut trangian sisällä ja Otto pitää aina tikkuja kettuhousujen taskussa. Vaan eipä ollut nyt
kummassakaan jemmassa. Ei auttanut kun kasata keitin ja kiristää vyötä suunnaten kohti
kylää. Onneksi olimme kuulleet kylässä olevan mainion
kotiruokapaikan, johon päätimme suunnata.
Takaisin päin
kulkiessamme päätimme katsastaa sen toisen polun, jota emme valinneet
tullessamme. Ja kas, sehän oli mukava hiekkapolku harjanteen tuulettomalla
sivulla, ja sitä kulkemalla säästi jalkojaan kilometrin kivikkotaipaleelta.
Opastaulu olisi kova juttu risteyksessä!
Jurmo Inn tajosi meille
tulitikuttomille mainion kotiruokalounaan, jonka jälkeen jaksoimme jatkaa
uudella innolla saareen tutustumista, nyt etelärannalle suunnaten. Jos
pohjoinen ranta oli sykähdyttävän karu ja viiltävän pohjoistuulen tuulen
armoilla, oli eteläranta sen vastakohta. Saari suojasi sitä kohtuullisen hyvin
tämänkertaiselta tuulelta (toki Suomessa yleisin lounaisvirtaus osuisi suoraan
etelärannalle), ja sen lahdelmat hehkuivat lajiloistoa. Erilaisia matalia ja
kauniita kukkia kasvoi laajoja mättäitä, monet perhoset lentelivät ja lintuja
näkyi taajaan. Etelän rannat olivat vielä pohjoisia loivemmat ja matalammat,
jopa niin, että kahlaamalla olisi päässyt satojen metrien päähän. Kalastaakin
koitimme, mutta siitä ei matalissa ja leväisissä vesissä tahtonut tulla mitään.
Eteläranta oli kuin luotu
rauhoittumiseen ja luonnon ihmettelyyn. Aika tuntui seisahtuneen,
luontokappaleet touhusivat omiaan ja päivän vaelluksen jälkeen oli nautinnollista
istahtaa hetkeksi vanhan kalavajan portaille tutkimaan luonnon menoa. Talo
tarjosi suojan jatkuvasti kohisevalta tuulelta ja piinaavalta auringolta.
Aikamme istuskeltuamme päätimme, että olisi aika suunnata saaren poikki kohti telttapaikkaa. Saaren
keskellä näkee vielä Jurmon kolmannet kasvot. Keskellä polku kulkee pieneen
notkelmaan jossa merta ei näy lainkaan. Ympärillä on silmänkantamattomiin
pelkkää kanervikkoa ja katajaa; voisi kuvitella olevansa Lapissa. Keskellä
saarta törmäsimme myös laiduntavaan ylämaankarjaan. Onneksi olimme aidan
toisella puolen. Sarvet olivat hurjat.
Lopun Jurmo-aikamme vietimme
telttapaikalla ja vierasvenesatamassa. Sataman kahvila-kauppa oli palvelultaan
mainio ja hintatasoltaan kohtuullinen. Ihmeteltävää riitti myös sataman touhuja
katsellessa. Illalla päivän pitkä kivikkovaellus tuntui jaloissa, ja väsy tuli
nopeasti. Ennen telttayötä tuli todettua, että jalkapalloa voi katsoa
kännykältä teltassa, puhelimen kattonaruun popsocketista kiinnittäen. Kunhan ei
nukahda kesken kaiken.
Vierasvenesatamassa vallitsi mukavan rauhallinen tunnelma
Kuva: Otto Glader
Kuva: Otto Glader
Sunnuntai kului pitkälti
lähtöön valmistautuessa. Pakkasimme tavarat heti aamusta ja jätimme meitä hyvin
palvelleen telttapaikan. Suuntasimme luontotuvalle, jonka kuistilla oli mukavat
tuolit, joissa odotella Eivorin saapumista. Viimeiseksi Jurmoretkeksi päätimme
lähteä vielä yhden geokätkön perään Jurmon kolmannelle pienelle kukkulalle, Rävanäsin
kalliolle. Myös tuolta kalliolta oli komeat näkymät pohjoiseen ja tuolla
pääsimme näkemään reissun komeimmat aallot, kun varsin vinhaksi yltynyt
tuuli iski aallot rantakallioon. Suurimmat ”vuorovesilammikot” kalliolla olivat
kuin uima-altaita. Kulkeminen oli varovaista, mereen ei tehnyt mieli liukastua.
Viimeinen silaus
mahtavalle reissulle oli luontotuvan portailla herkuteltu paikallinen savukala
uusien perunoiden kanssa. Niihin tunnelmiin oli hyvä päättää viikonlopun retki
Saaristomeren kenties omaleimaisimpaan saareen, ainutlaatuiseen ja
unohtumattomaan Jurmoon. Jurmo oli saari, jossa aika tuntuu pysähtyvän, kiire
loppuu, ja kaikki aistit täyttyvät luonnosta. Jurmo oli ehdottomasti yksi
parhaista retkipaikoista, jossa kumpikaan on käynyt. Retkeilijä voi lähteä Jurmosta,
mutta Jurmo ei retkeilijästä. Jurmoon tultaisiin varmasti palaamaan vielä
joskus.
Vinkit Jurmoon suuntaaville:
- Panosta kenkiin! Meillä oli A/B jäykkyyden kengät, mutta raskaammat B/C:t eivät olisi olleet välttämättä liioittelua. Jurmossa kävellään puolet ajasta kivikkopoluilla, jotka ovat jalalle varsin haastavia. Varaudu vaatteilla myös siihen, että Jurmon lämpötila on suunnilleen sama kuin ympäröivän meriveden lämpötila.
- Tarpeeksi vettä mukaan! Jurmoa vaivaa sama ongelma kuin monia ulkosaariston saaria: makeaa vettä on vähän saatavilla. Jurmossa turistien käyttöön tehdään vettä merivedestä, joten on kohteliasta varautua riittävällä vesimäärällä. Ja vettähän kuluu, kun aurinko paistaa ja tuulee.
- Aurinkorasva ja uv-suojatut ja mielellään polarisoidut aurinkolasit ovat ehdottomat! Jos on aurinkoinen ilma, varjoa ei ole tarjolla, vaan aurinko paistaa koko ajan.
- Ota mukaan tunneliteltta, jos mahdollista! Jos Jurmossa tuulee, on tuulen voima aivan toista luokkaa kuin sisämaassa ja koska Jurmo on keskellä merta, siellä tuulee varsin usein. Tunneli kestää kovaa keliä paremmin kuin kupoli.
- Tulosta kartta mukaan! Ilmankin karttaa tai mobiilikarttaan nojaten voi mennä, mutta kartta lisää mukavuutta, kun oikealle polulle osuu todennäköisemmin. Jurmossa on hyvin vähän opasteita ja paljon pieniä polkuja.
- Älä mene kiireellä! Yksi yö Jurmossa on auttamatta liian vähän, kaksi on juuri sopivasti. kahteen yöhön yhteysalusaikataulu taipuu myös parhaiten ja silloin ehtii nähdä tarpeeksi ja todella rentoutua.
- Tutustu yhteysalusaikatauluun ja ole ajoissa! https://meritie.fi/aikataulut-reitti/ . Pärnäisten rantaan pääset parhaiten bussilla, parkkipaikkoja ei juuri ole. Yhteysalus on muuten ilmainen!
- Ota huomioon, että vain osa saaresta on kansallispuistoa! Yli puolet on yksityisessä omistuksessa, retkeillä saa, mutta eri säännöillä kuin kansallispuistossa, ei esimerkiksi majoittumista tai tulentekoa.
- Nauti ja ihmettele!
Plussat ja miinukset:
+ ainutlaatuinen luonto
ja miljöö
+ ilmainen yhteysalusmatka läpi saariston
+ hyvä telttapaikka nuotiopaikkoineen ja puineen
+ paikalliset varsin ystävällisiä
+ ilmainen yhteysalusmatka läpi saariston
+ hyvä telttapaikka nuotiopaikkoineen ja puineen
+ paikalliset varsin ystävällisiä
Kuva: Otto Glader
Suositus:
Jurmo on saari
retkeilijälle, joka kaipaa vaihtelua ja arvostaa luontoa. Siellä luonto on aidoimmillaan,
armottomimmillaan ja karuimmillaan. Jurmo ei ole aivan aloittelevan retkeilijän
paikka, vaikka välimatkat ovat näennäisesti lyhyitä, on kivikkokävely raskasta.
Varusteet täytyy myös olla kohdallaan, jotta karussa luonnossa on mukava olla. Mukaan
pakattavat varusteet kannattaa miettiä tarkkaan. Jurmossa kannattaa
ehdottomasti käydä, näin upeita paikkoja ei ole monia!
Kommentit
Lähetä kommentti